Nassausingel 26D
4811 DG Breda
4e Activiteitendag
zaterdag 20 april 2019
Ondertussen zit de 4e activiteitendag erop. We hebben genoten van de rondleiding langs de mooiste monumentale plekken in en rondom de koepel. De gids gaf op de verschillende locaties (de koepel, de authentieke kapel, vrouwengevangenis, verschillende luchtplaatsen en het oude gerechtsgebouw) toelichting over het roemruchte verleden. En na afloop genoten we van een heerlijk wijntje bij Kees en Marie-Jose.
Hieronder een impressie met daarin een aantal foto's en o.a. het verhaal van Hulda 'Tottie' Kiel.
Kyra van Brakel heeft deze dag vormgegeven!
Het verhaal van Tottie Kiel
Ze wilde haar verhaal in een boek graag kwijt, omdat justitie in haar ogen volledig heeft gefaald", zegt Anna Korterink. "Tottie had diverse mogelijkheden om te ontsnappen. Toen ze een kruipruimte onder het huisje op het gevangenisterrein vond, was de keuze van ontsnappen snel gemaakt".
Niemand had iets in de gaten.
Kiel besloot zichzelf een weg naar de vrijheid te graven. "Dat was simpel", zegt ze. "Ik werkte in de keuken aan de straatzijde en daar kon ik 's nachts ook komen, soms een kwartier, soms een aantal minuten. De acht andere vrouwen in het huisje waarin ik woonde, hadden niets in de gaten. Een keer ben ik bijna betrapt, toen heb ik me muisstil gehouden in de kruipruimte."
Op carnavalszondag in 2010 kroop ze om drie uur 's nachts in de Kloosterlaan in Breda uit het gat. Haar geplande vluchtauto was niet komen opdagen en daarom liet ze zich met een taxi naar Boxtel brengen. In De Wereld Draait Door zegt Kiel: "In Boxtel kwam ik in een café terecht, daar ontmoette ik een man met wie ik nu een kind heb." Kiel is al drie jaar samen met de man. Vanuit Boxtel ging ze uiteindelijk naar Helmond, waar ze zes weken lang de politie van zich af wist te houden.
Ingetrokken bij man.
Kiel werd uiteindelijk in een huis in Helmond aangehouden, waarschijnlijk door verraad. Ze was ingetrokken bij een gescheiden man. Ze verzette zich bij de aanhouding niet en ging volgens justitie rustig met de agenten mee. Voor haar ontsnapping kreeg Kiel geen extra straf, omdat dat alleen het geval was als ze opnieuw de fout in was gegaan. Ze zat de resterende 21 maanden van haar detentie uit.
Kiel zat vast voor een dubbele poging tot doodslag. Het gerechtshof veroordeelde haar tot acht jaar celstraf, omdat ze tijdens een ruzie op het woonwagenkamp in Limbricht haar broer en zijn vriendin met een stiletto wilde neersteken.
De Koepel
Het meest kenmerkende gebouw op deze locatie is het koepelvormige cellencomplex ontworpen door J.F. Metzelaar in 1883 en gebouwd in 1886. Identieke bouw is te zien in Arnhem (bouw 1886) en Haarlem (bouw 1899-1901). Het cellencomplex bevat 198 identieke cellen verdeeld over 4 bouwlagen om een adembenemend rond open atrium. Het geheel is afgedekt met een reusachtig koepeldak leunend op ijzeren geklonken spanten en is van de buitenkant belegd met zinken platen in ruitvorm. Tevens is er een kelder waar vier destijds als recreatiezalen gebruikte ruimtes te vinden zijn onder een glazen vloer. Het karakteristieke gebouw is nog in originele staat en de mogelijkheden zijn oneindig.
Een bezoek aan de koepel gaat altijd gepaard met een luide "wauw"!
Specs: Gehele gebouw oppervlakte: 3117 m2, diameter 63 m, hoogte 37,9 m.
Binnen Arena oppervlakte 2206 m2, diameter 53 m, hoogte (vloer tot plafond) 30,4 m.
De Rechtbank
Het door de zoon van J.F. Metzelaar ontworpen gerechtsgebouw is in 1892 in gebruik genomen en bestaat uit diverse kantoren en de tot 1986 operationele rechtbank van Breda. De rechtbank heeft een bijzondere klassieke uitstraling en is de ideale locatie voor vergadering, bijeenkomst of workshop.
Specs: Gebouwd in 1892, 145 m2, max. 150 personen
De Kapel
De naast de koepel gelegen kapel heeft jaren dienst gedaan als kerk voor de vele gedetineerden. Anno 2019 is het multifunctionele ruimte, inzetbaar voor talloze evenementen.
Specs: Gebouwd in 1885, gelegen naast de koepel, vast podium aanwezig, 183 m2, max. 300 personen.
De Drie van Breda
Na de Tweede Wereldoorlog werden 18 oorlogsmisdadigers ter dood veroordeeld. Vier bij verstek, zij ontsprongen de dans en stierven in vrijheid.
Vijfmaal werd de doodstraf voltrokken, van negen anderen werd de doodstraf omgezet in levenslange opsluiting. Reeds in 1959 werden vijf van hen vrijgelaten. De resterende vier zaten in 'De Koepel van Breda'.
Aanvankelijk was het dus 'De Vier van Breda' maar na de vrijlating van één van hen en grote ophef over het al dan niet (later) vrijlaten van de resterende twee is de term 'De Drie van Breda' bij veel Nederlanders bekend.
Wie waren zij?
Willy Lages (1901 - 1971)
Joseph Kotälla (1908 - 1979)
Franz Fischer (1901 - 1989)
Ferdinand aus der Fünten (1909 - 1989)
Willy Lages
Lages functioneerde als SS'er voor de SD in Amsterdam en was verantwoordelijk voor de registratie van Joden. Die rol was cruciaal voor wie er er wel en wie er niet naar een concentratiekamp werd gedeporteerd.
Het is bekend dat hij verantwoordelijk was voor de executie van meerdere leden van het verzet waaronder Hannie Schaft. Hiervoor werd hij ter dood veroordeeld maar Juliana weigerde het doodvonnis te bekrachtigen waarna een levenslange gevangenisstraf volgde.
Joseph Kotälla
Kotälla was administratief hoofd en plaatsvervangend kampcommandant van Kamp Amersfoort en stond te boek als psychisch onevenwichtig. Zijn bijnaam was de Beul van Amersfoort omdat hij meerdere malen zelf de trekker overhaalde.
In 1949 werd Kotälla ter dood veroordeeld, maar ook zijn straf werd omgezet in levenslange detentie.
Ferdinand aus der Fünten
Aus der Fünten was eveneens een SS'er en zeer betrokken bij de deportaties omdat hij mede verantwoordelijk was voor de logistiek. Hij ontliep eveneens de doodstraf doordat Juliana wederom weigerde te tekenen.
Franz Fischer
Deze ras-SS'er 'leefde' voor het vervolgen van Joden, naar verluidt zijn enige passie wat hem de bijnaam 'Judenfischer' opleverde. Hij werd aanvankelijk gestationeerd in Utrecht maar verhuisde later naar Den Haag waar hij zich bezighield met deportaties.
Hij ontliep de doodstraf, net als de andere drie. Zijn straf moest hij uitzitten in Breda.
Willy Lages
Joseph Kotälla
Franz Fischer
Ferdinand aus der Fünten
Weetje
Juliana wilde niet tekenen voor de doodvonnissen, haar moeder, Wilhelmina wel. Zelfs vlak voordat zij troonsafstand deed tekende ze nog het doodvonnis van Ans van Dijk. De enige vrouw die ook daadwerkelijk geëxecuteerd is. Voor het perspectief, zeg maar de sfeer in het Koningshuis, nog een klein voorvalletje dat ik zelf heel typerend vind. Toen Juliana in 1937 trouwde waren er, uiteraard, veel Duitsers. Immers, Bernhard was Duitser en die familie was vanzelfsprekend welkom.
Alleen, daar zaten wel opvallend veel officieren bij die regelmatig de Hitlergroet brachten. Ook verzochten zij keer op keer nationaal-socialistische muziekstukken ten gehore te brengen, Toen de dirigent van het aanwezige orkest dat weigerde werd hij door Wilhelmina persoonlijk vervangen door een andere dirigent die daar minder moeite mee had.
Hoe liep het af met de Vier van Breda?
Lages werd wegens ziekte in 1966 vrijgelaten en leefde nog vijf jaar als vrij man in Duitsland. Kotälla stierf in de Bredase gevangenis in 1979. Fischer en Aus der Fünten werden in 1989 vrijgelaten. Beiden overleden kort daarna in Duitsland.
Van Agt
Dries van Agt toont zich de laatste jaren een fervent voorvechter van de Palestijnse zaak. In niet mis te verstande bewoordingen laat hij zich regelmatig 'stevig' uit over Israël. Het een kan ik niet los zien van het ander.
Van Agt ijverde er meerdere malen voor de Drie van Breda vrij te laten. Dat brak hem evenzovele malen op. Later zou Van Agt zeggen dat deze kwestie hem nog altijd zwaar op de maag lag. Of dat was omdat hij niet voor elkaar kreeg wat hij wilde of omdat hij telkens zo'n grote tegenstand ontmoette die hij niet begreep is mij niet bekend.
De overgebleven twee schreven eind jaren tachtig een brief, daar sprak voornamelijk zelfmedelijden uit want enige vorm van excuus stond er niet in. Maar er speelde meer, Beatrix zou zich met de kwestie hebben bemoeid.
Een cipier schreef het volgende:
'Drie van Breda waren trieste oude mannen'
BREDA - "Ze hadden ze na 1945 meteen moeten doodschieten. Dat was beter geweest. Zó lang mensen opsluiten heeft geen zin. Zo dacht ik er toen over, en nog steeds. De meesten van mijn collega's in die tijd ook. Ook Aus der Fünten heeft me gezegd dat het beter was geweest als hij na zijn veroordeling tot de doodstraf gelijk de kogel had gehad."
Ton Mink (62) uit Dongen was vanaf 1971 bewaker in de Koepel. Hij was een groentje van 25 toen hij in de Bredase gevangenis kwam werken en daar op de eerste etage de Drie van Breda leerde kennen. Tot zijn vervroegd pensioen in 2005 werkte hij in de Koepel.
Hij heeft als gevangenbewaarder achttien jaar lang zo intensief contact gehad met Joseph Kotälla, Ferdinand Aus der Fünten en Franz Fischer, dat hij zegt 'de bodem van hun ziel te hebben gezien'.
"Ik vond het trieste, oude mannen. Als bewaker heb ik altijd bewust de mens achter de gevangene gezocht, ook om het werk niet te zwaar te laten worden. Dat is je taak, gestraften zo humaan mogelijk behandelen en voorbereiden op hun terugkeer in de maatschappij. Nee, dat laatste bij hen dus niet."
In 2006 schreef Mink een boek over De Drie van Breda zoals hij die had meegemaakt. "Ze intrigeerden mij vanaf dag één. Het waren unieke mannen in een unieke situatie. Ze hadden een aparte status, mochten ook veel meer dan de normale bevolking in de Koepel. Ze stonden als het ware onder en boven de wet. Ze mochten vrij door het hele complex, ook buiten in de tuin. Daar waren ze wel vier uur lang zonder enig toezicht. Zeker in de beginperiode waren er dan volop kansen om met hulp van buiten weg te komen. Ik heb ze dat wel eens gevraagd. Ze zeiden dat ze dat niemals zouden doen, omdat ze 'de eed als Duits officier hadden afgelegd'."
Ton Mink staat de dag dat de laatste Twee van Breda vrij kwamen nog goed bij. "Het was spannend, wij wisten 's morgens al dat er grote kans was dat de twee vrij zouden komen. De uitslag van de stemming in de Kamer kwam al in de ochtend. Er stond binnen een ambulance klaar. De mannen zelf beseften dat het voor hen erop of eronder was: als ze nu niet vrij zouden komen, zou het nooit meer lukken. We wisten van de portier dat er buiten mensen voor de poort stonden, demonstranten met spandoeken. Niemand anders dan wij wisten dat op de torens de vaste bewaking was vervangen door politie, met geweren en scherpe munitie. Die konden de Nassausingel en omgeving bestrijken."
Hij ziet De Twee nog gaan op 27 januari 1989. "Fischer liep door de Koepel, zag mij in de centraalpost zitten. Hij zette zijn koffertje neer, liep naar me toe, gaf me een hand en zei in zijn mengelmoes van Duits en Nederlands 'Danke für die gute Sorgen'."
Nadat de demonstranten buiten hun woede met stokken op de eerste, lege ambulance hadden gekoeld – een krijgslist – was de feitelijke vrijlating 'een fluitje van een cent'. "Voor de demonstranten zich konden bedenken waren ze met de tweede ambulance weg, rechtstreeks naar de grens bij Venlo."
Nederland 'kan niet trots zijn op die 44 jaar gevangenschap', vindt Ton Mink.
"Dat heeft ook geen land in Europa gedaan met oorlogsmisdadigers, zó lang. Zo'n lange straf heeft geen zin. Voor niemand."
Weet hij of de Drie van Breda, die hij zo goed kende, hun nazi-overtuiging zijn blijven koesteren? "Daar wilden ze nooit over praten. Maar afstand hebben ze er nooit van genomen. Ze werden ook van buiten financieel gesteund, door ex-nazi's en sympathisanten uit de hele wereld, zoals uit Zuid-Afrika. Het was niet onaanzienlijk wat ze kregen. Intussen bietsten ze wel sjekkies bij ons."
"Vlak voor hun vrijlating hebben ze een spijtbetuiging geschreven aan het Nederlandse volk. Maar ik vraag me af of ze daar echt achter stonden. Ik denk dat dat hen gesouffleerd is. Ze beseften wel dat ze een wreed regime gediend hadden. Maar ze bleven tot hun laatste dag volhouden dat ze niet meer dan hun plicht gedaan hadden en opdrachten uitgevoerd. Inderdaad, Befehl ist Befehl."
Ton Mink, De Drie van Breda, € 13,50, via de boekhandel of via www.gopher.nl.
3e Activiteitendag
zondag 31 maart 2019
De 3e activiteitendag is vormgegeven door Jelto van Brakel. 12 personen hebben zich aangemeld, en dit is tegelijkertijd het maximum waardoor aanmelden geen zin meer heeft.
Eerst wat informatie over de Kasteelhoeve, verderop in het verhaal hoe de 3e activiteitendag wordt vormgegeven.
De Kasteelhoeve verscholen in het Reestdal, aan de rand van de boswachterij en aan het riviertje de Reest.
De naam “Kasteelhoeve” is gekozen als naam omdat de wijnen natuurlijk een relatie hebben met chateaux. Het pand doet denken aan een kasteel van een hoeve. Het uithangbord, een wapenschild met een ridderuitrusting, werkt ook aan deze gedachtegang mee.
De Kasteelhoeve bestaat al sinds 1999 en is een begrip op gebied van kwaliteitswijnen in de Benelux. Eigen import van wijnen en champagnes geselecteerd van de beste wijnhuizen uit de gehele wijnwereld. Door eigen import bieden zij een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, immers zij zijn geen groothandel maar importeur.
Hoe leuk zou het zijn om bijv. uw huiswijn, wit, rood en rosé met uw eigen etiket te kunnen schenken?
Wat maakt De Kasteelhoeve bijzonder:
-
Kwaliteitswijnen rechtstreeks van de importeur
-
Flexibele leveringen minimaal 1 x in de week
-
Huiswijnen met eigen logo of eigen etiket
-
Ondersteuning bij evenementen in stad of dorp
-
Wijnproeverijen klanten op locatie
-
Wine & Dine voor klanten op locatie
-
Ondersteuning en/of het verzorgen van wijnkaart
-
Wijn/spijs advies
Contact
Johan Kijff | De Kasteelhoeve
Wijnadviseur & Teamleider Horeca
Email: johankijff@kasteelhoeve.nl of info@kasteelhoeve.nl
Website: www.kasteelhoeve.nl
Showroom & Kantoor:
Schotsweg 7
7951 NP IJhorst
Tel: 0522-442828
Deze keer geen excursie waarin we de naaste omgeving beter leren kennen, maar een wijnproeverij, een genot voor de inwendige mens. Onder leiding van een sommelier van de Kasteelhoeve gaan we 12 heerlijke wijnen proeven in de Enschotsestraat. We zijn aldaar te gast bij Jelto en als wijnliefhebber om meer over de oorsprong te willen weten. Deze proeverij is een mooie manier om het een en ander te leren. We gaan proeven 12 verschillende wijnen uit diverse streken en leren zo onze favoriete wijnsmaak kennen.
Over de wijnproeverij zelf:
De definitie wat een lekkere wijn is, is voor iedereen anders. Sommige mensen prefereren een fruitige jonge wijn en anderen houden meer van vol en krachtig. De Kasteelhoeve geeft dan ook de gelegenheid om slokjes van de wijnen te proeven.
De Kasteelhoeve biedt het volgende:
-
Wijnproeverij
Een wijnadviseur van de Kasteelhoeve verzorgt de wijnproeverij. Hoe leuk is het om samen met dierbare vrienden en familie lekker thuis wijnen te proeven. Met een aanbod van 12 topwijnen uit verschillende landen komt de wijnadviseur een onvergetelijke proeverij verzorgen. De proeverij duurt ongeveer 2 uur. -
Arrangement
We gaan proeven vijf witte en vijf rode wijnen uit verschillende landen. Uitleg over de herkomst, wijn-spijscombinaties en verder alles wat u maar weten wilt. Ter begeleiding van die wijnen worden diverse kazen geserveerd met stokbrood en als toetje twee likeuren te proeven.
Na afloop van de wijnproeverij hebben Resie, Toos en Guido voor een heerlijk hapje gezorgd! Opnieuw was een activiteiten- (familie-)dag een groot succes en iedereen ging voldaan naar huis. Ook Wim de sommelier was in zijn (financiële) nopjes!
Omdat ik graag via deze site oude herinneringen laat herleven, of het nu gaat om onze overleden familieleden of het zijn materiele zaken als voorbeeld de herboren elpee. Meer dan 1100 elpees in mijn bezit en op dit moment is de elpee opnieuw een rage. Ronald en Manuela konden mij daarom geen beter cadeau geven dan met onderstaande elpee. Met daarin volop jukebox giants. Muziek uit de late jaren 50 en begin jaren 60: Ricky Nelson, Jackie Wilson, The Everly Brothers, The Marcels, Eddie Cochran, Bobby Vee, Johnny Preston, Jim Lowe, Ritchie Valens, Chris Montez, Chubby Checker, Jimmy Jones, The Monotones, B. Bumble & The Stingers, Tab Hunter, The Coasters, en wat zeker niet mag ontbreken The Beach Boys!
Manuela en Ronald hartstikke bedankt!
Voor meer informatie: www.audioshop.nl
2e Activiteitendag
zaterdag 20 oktober 2018
Ook de 2e activiteitendag is opnieuw positief afgesloten. Het weer werkte mee en deze keer konden we Bob, Kees en Marie-Jose in de groep verwelkomen, zodat we nu met 9 personen waren. Bij de Bikse Toren hadden we Bob Duijvestijn als gids en hij nam ons mee in de geschiedenis van de toren. Bob was welbespraakt, gevat en bezat de nodige humor. Het hele programma werd voortreffelijk begeleid waardoor we steeds op tijd naar het volgende programma-onderdeel konden. Bij de bierbrouwerij De Roos liep het qua tijd iets uit omdat Bob zichzelf een heerlijk treetje had voorgeschoteld: Bikse Tripel, Roos Ale, Dubbele Roos en Rooie Fik.
In St. Petrus stond een lieftallig comité ons op te wachten en we kregen een geweldig en overheerlijk menu voorgeschoteld.
Het gehele arrangement liet zien dat we in Hilvarenbeek zeer welkom waren, en met heel veel trots en Brabantse gezelligheid zijn we als gasten ontvangen. Kort gezegd: Het was een Roosachtige, historische en culinaire belevenis! Met heel veel dank aan de gehele groep!!!
2e Activiteitendag
zaterdag 20 oktober 2018
U kunt zich vanaf nu weer aanmelden voor een 2e activiteitendag in de herfstvakantie dit jaar, zaterdag 20 oktober. Er kunnen slechts 15 personen aan deze activiteit meedoen, dus wie het eerst komt, het eerst maalt.
15:30 - 16:30 uur Bezichtiging Beekse Toren
16:30 - 17:30 uur Bezoek museumbrouwerij De Roos
18:00- Etentje St. Petrus
Aantal aanmeldingen tot op heden: 9 personen
“Van Beekse Toren naar Hemels Bier”
In de herfstvakantie van 2018 hebben we de 2e volgende activiteitendag als volgt vormgegeven.
Een bezichtiging met een gids van de zes zolders van de toren van Hilvarenbeek en tegelijkertijd genieten van het weidse uitzicht. Daarna een rondleiding door Museumbrouwerij De Roos. Dit is de enige authentieke (sinds 1877) dorpsbrouwerij van Nederland waar te zien is hoe bier in het verleden werd gebrouwen. Na afloop kan in het proeflokaal zelf de heerlijke Roosbieren (of andere consumpties) geproefd worden.
De dag wordt afgesloten met een heerlijk etentje in herberg St. Petrus.
Geschiedenis van de toren
Als vroegste voorganger van de St. Petrus’-Bandenkerk geldt een tufstenen preromaans zaalkerkje uit ca. 985, dat midden 12e eeuw wordt uitgebouwd tot een driebeukige romaanse basilica. Deze verbouwing valt samen met de verheffing tot kapittelkerk omstreeks 1150. In de middeleeuwen groeit deze uit tot het religieuze centrum van het uitgestrekte dekenaat Hilvarenbeek, dat grofweg heel Noord-Brabant ten westen van de Dommel omvatte.
Vanaf 1300 wordt het gebouw gefaseerd vervangen door een gotische kerk in baksteenopbouw; het oorspronkelijke bouwmateriaal wordt verwerkt in tufstenen speklagen. De inpandige toren brandt in 1448 volledig af, waarna wordt begonnen met de bouw van de huidige, uitpandige toren. De architect ervan is onbekend maar wordt vermoed in de omgeving van het Mechelse bouwmeestersgeslacht Keldermans.
In de 16e eeuw worden verschillende uitbouwen gerealiseerd, waaronder in 1585 aan de zuidzijde van de toren. Dit gebouwtje heeft dienst gedaan als torenportaal, doopkapel en brandweerhuisje en de bovenetage als gevangenis; ernaast bevond zich ooit de (boter)waag. Door het verhogen van de zijbeuken verkrijgt de kerk haar definitieve vorm van gotische pseudobasiliek.
In 1615 brandt de torenspits na blikseminslag volledig af. De huidige torenspits uit 1621 – waarschijnlijk een getrouwe kopie van de verwoeste voorganger – wordt gebouwd door Symon van der Bilt, meester-timmerman uit Oisterwijk.
Pas tijdens de Tweede Wereldoorlog is de toren weer serieus in gevaar. De luidklokken en de klokken van het carillon worden in 1943 door de bezetter gevorderd om tot kanonnen te worden omgesmolten. Beschietingen in oktober 1944 richten ook de nodige schade aan. Na de oorlog zijn drie eeuwenoude klokken weer opgespoord en teruggeplaatst in de toren.
Wat is er te zien?
Een beklimming van de Beekse toren geeft toegang tot in totaal 6 ‘zolders’. Bekijk o.a. de Torenkamer, met een permanente tentoonstelling over de rijke geschiedenis Hilvarenbeek en zijn unieke toren; een zolder met een aantal oude uurwerken; de klokkenzolder met zijn eeuwenoude luidklokken en, daarboven, het carillon. Geniet daarna van het schitterende uitzicht vanaf de uitkijkzolder.
1e zolder: torenkamer
2e zolder: tentoonstellingszolder
3e zolder: uurwerkzolder
4e zolder: klokkenzolder
5e zolder: carillon
6e zolder: uitkijkzolder en torenspits
Eerste zolder: historisch museum in de “Torenkamer”
De eerste zolder is pas in 1907 aangelegd om plaats te bieden aan het fraaie Van Hirtumorgel uit 1840. In 1964 kreeg dit orgel na een restauratie zijn huidige plaats in de kerk. In 2016 is hier de ‘Torenkamer’ gerealiseerd: een permanente, museale tentoonstelling over de rijke geschiedenis van Hilvarenbeek en zijn bijzondere toren. Het accent van de expositie ligt op de 15e en 16e eeuw.
Ook is er aandacht voor belangrijke personages uit het verleden van het dorp: de heilige Adrianus, arts en taalkundige Johannes Goropius Becanus, dominee Jacob van Heusden, orgelbouwer B.P. van Hirtum en priester P.C. de Brouwer.
Tijdens de wintermaanden logeert hier ‘reuzin Hildewaris’, de naamgeefster van het dorp Hilvarenbeek. Als gravin ‘Hilsuïndis’, echtgenote van graaf Ansfried van Hoei (later bisschop van Utrecht) wordt zij in verband gebracht met de stichting van de kerk tussen 970 en 995. Andere bronnen koppelen Hildewaris aan het verheffen ervan tot kapittelkerk omstreeks 1150.
Vanuit deze ruimte is ook de loggia van de toren toegankelijk, vanwaar men uitkijkt over de groene Vrijthof.
Tweede zolder: de tentoonstellingszolder
De tweede zolder wordt tentoonstellingszolder genoemd. Hier krijgt men een goed beeld van de dikte van de muren van de toren: beneden zijn ze zo’n 2,5 meter dik, naar boven neemt de dikte af tot ongeveer 1,5 meter.Op deze zolder wordt het middeleeuwse bouwproces van de toren toegelicht. In de collectie oude gereedschappen vinden we de ambachten terug die hiermee verband houden: de steenhouwer, de metselaar, de smid en de timmerman.
Ook staan hier modellen opgesteld van vier oude torens uit deze omgeving: die van Hilvarenbeek, Poppel, Diessen en Oostelbeers.
Derde zolder: de uurwerkzolder
Op de derde zolder zijn naast het mechanische uurwerk ook belangrijke onderdelen van een 17e-eeuwse speeltrommel te zien. Via deze speeltrommel en zijn opvolger, het mechanische bandspeelapparaat, kon het carillon melodieën laten horen. Ook vinden we hier de restanten van het klepperinstrument, waarmee vroeger omstreeks het middaguur het angelusklokje werd ‘geluid’.
We beschikken ook nog over een imposant smeedijzeren torenuurwerk, een bruikleen van Stichting Museum en Archief van Tijdmeetkunde. Dit uurwerk werd vervaardigd door Cornelis Remmen in 1736.
Vierde zolder: de klokkenzolder
Op deze tochtige zolder hangen drie grote luidklokken: de Hylwaris, ook bekend als brandklok (Jan Waghevens, 1541), de tiendklok, Lucas geheten (Dumery, 1737), die de hele uren aangeeft en Cornelis (1980). Daarnaast vinden we het Johanna van Brabantklokje (Jasper Moer, 1536), dat volgens de wens van deze hertogin elke avond omstreeks 21.00 uur wordt geluid. De nieuwste klok (Rudolf Perner, 2010) is geen luidklok, maar maakt deel uit van het in 2010 grondig herziene carillon. Wel geeft deze klok de halve uren aan. Een oude balk van de in 1990 goeddeels vernieuwde klokkenstoel draagt als jaartal 1549.
Vijfde zolder: het carillon
Op de vijfde zolder bereikt de bezoeker het spitsbogengeweld van de metselwerkromp van de toren. Dit gewelf fungeert als klankkast en brandwerende laag. Het metselwerk laat talrijke brandsporen zien, die herinneren aan de branden in de toren in 1583 en/of in 1615.
Op deze zolder bevindt zich het carillon dat door de beiaardier op gezette tijden vanuit zijn cabine wordt bespeeld. Hier is ook de aanzet van de houten torenspits te zien. De eertijds houten oplegbalken zijn aan de westzijde (de regenkant) in de loop der eeuwen ongeveer 10 cm. ingerot, waardoor de spits een merkbare knik maakt in westelijke richting. De scheve spits rust nu op hardsteen.
Uitkijkzolder en torenspits
De zesde zolder bevindt zich op 40 meter hoogte, aan de voet van de torenspits. Vier luiken geven bij helder weer uitzicht tot voorbij Hoogstraten, Breda, ´s-Hertogenbosch en Eindhoven. In het zuiden kijkt men over de grensstreek van de Brabantse en Antwerpse Kempen. Hier overheerst, zover het oog reikt, groene natuur. De uitkijkzolder van de toren beschikt niet alleen over een schitterend uitzicht, maar ook over een indrukwekkende balkenconstructie die de houten torenspits – nog eens 34,5 meter – draagt.De eigenaar van de toren, de gemeente Hilvarenbeek, staat om veiligheidsredenen niet toe dat nog hoger in de torenspits geklommen wordt.
BIERBROUWERIJ DE ROOS ANNO 1877
Wij zijn de enige authentieke dorpsbrouwerij van Nederland.
Kom bij ons langs en waan je in een brouwerij in de 19e eeuw. In ons prachtige proeflokaal schenken we onze eigen bieren zoals de Bikse Tripel of de Rooie Fik. En als u niet genoeg kunt krijgen van de bieren van De Roos, neem er dan nog een paar mee uit onze museumwinkel.
Museum
Bij de enige authentieke dorpsbrouwerij van Nederland is te zien hoe bier in het verleden werd gebrouwen. En dat al sinds 1877!
Weet u wat een koelschip is? Heeft u wel eens een gietijzeren roerkuip gezien? Of heeft u wel eens gekookt op mutsaard? Bij Bierbrouwerij De Roos kunt u de originele inventaris uit 1877 grotendeels nog zien. Enthousiaste vrijwilligers vertellen u graag over het brouwproces en wat al niet meer.
Proeflokaal
In het proeflokaal vindt u ook het Brabants Bierdocumentatiecentrum. Daar is van alle Brabantse dorpen en steden de brouwhistorie vanaf 1900 overzichtelijk geordend.
De bierbibliotheek biedt een keur aan achtergrondinformatie over brouwen in het algemeen en Brabant en haar biergeschiedenis in het bijzonder. Deze informatie is op aanvraag beschikbaar.
Totale tijdsduur van de bezichtiging van de Beekse toren tot en met een aansluitend bezoek aan de bierbrouwerij is circa 2,5 uur.
Beekse brouwer komt met hop van eigen bodem:
'We willen het bier zo natuurlijk mogelijk brouwen'
HILVARENBEEK - Ambachtelijk, natuurlijk en vooral 'Bikser dan Biks', zo wil museumbrouwerij De Roos in Hilvarenbeek graag bekend staan. Daarom werd besloten om zelf hop te gaan verbouwen. Op een stuk landbouwgrond bij de Roovert ligt sinds dit weekend een echt hopveld. De eerste oogst, en natuurlijk het bijbehorende hopfeest, wordt in september verwacht.
Het hopveld was een idee van de immer actieve groep vrijwilligers van De Roos en hovenier Fré van Dal. Die laatste is het vanwege zijn leeftijd wat rustiger aan gaan doen en had daarom een stuk grond beschikbaar om hop te gaan verbouwen. ,,Ik wilde wat leuks doen. In het verleden heb ik er al eens aan gedacht om commercieel hop te verbouwen, maar dat bleek te duur. Hop is namelijk enorm bewerkelijk. Met één streng hop ben je een half uur bezig. Nu gaan we het puur hobbymatig doen."
Volgens Jan Cools, één van de vrijwilligers van De Roos, past een eigen hopveld bij de opvatting van de museumbrouwerij. ,,We willen onze bieren zo natuurlijk en ambachtelijk mogelijk brouwen", zegt Cools. ,,Bovendien is het een kostbaar goedje, dus zelf verbouwen is dan extra mooi."
Houthandel Van Dal zorgde voor de tientallen benodigde palen. Die staan inmiddels in de grond. De komende tijd worden de draden gespannen waarlangs de woekerende hopplant omhoog kan klimmen. De vrijwilligers gaan vijf soorten hop planten, geselecteerd door brouwer Marc Vriens.
Daarna zullen de vrijwilligers wekelijks op het hopveld te vinden zijn, want het wieden van de hopplant is behoorlijk intensief werk. Cools: ,,We hebben een actieve groep vrijwilligers, maar als er mensen zijn die niets met bierbrouwen hebben maar het fijn vinden om in de natuur te werken zijn ze van harte welkom om ons te komen helpen."
Bron: BD 08-09-2018
Herberg St. Petrus
1974
Familie Huijbregts is al ruim 40 jaar een horecabegrip in de regio.
Vader Piet uit Lage Mierde reisde in z’n jonge jaren als kok ruim 5 jaar de wereld rond om internationaal ervaring op te doen in Zwitserland , Australië en Nieuw-Zeeland. Terug in Nederland gaat hij in Groningen werken aan de culinaire vakschool. Hier ontmoet hij Loes.
In Esbeek, vlak bij de geboorteplaats van Piet, komt eind 1974 het Hotel-Café-Restaurant “Dalan” te huur. Samen met Loes gaat hij hier de uitdaging aan en ook zonen Wout, Jop, Freek worden daar geboren. Dalan groeit uit tot een zeer succesvol restaurant en belandt in de top 100 van Nederland.
1988
De drukte van de zaak in combinatie met een jong gezin doen Piet en Loes besluiten om na 13 jaar het roer radicaal om te gooien; de zaak wordt in 1988 verkocht en overgenomen door de toenmalige bedrijfsleider Govert van Eekelen. Piet, Loes en de jongens (toen 11, 9 en 8 jaar) emigreren naar Australië. Zonder weloverwogen plan stort het gezin zich op het avontuur. In Sawtell, een dorp in de buurt van Coffs Harbour, woont al familie. En ook familie Huijbregts zal hier uiteindelijk 5 jaar blijven. Piet en Loes werken in de horeca en Wout, Jop en Freek gaan er naar Highschool.
1993
Zoon Wout (dan 16 jaar) en Piet hebben allebei heimwee. Wout als puber mist z’n vrienden en Piet vooral toch ook het sociale leven en de wisselende seizoenen. In 1993 emigreren ze terug naar Nederland. Piet gaat weer als leraar werken op het Baronie college en Loes gaat werken in het speciaal onderwijs.
1994
In Hilvarenbeek komt Hotel-Café de Ouwe Kuyp te koop. Piet en Loes besluiten om weer te gaan ondernemen; het wordt een grand café met de service van een restaurant. De eerste paar jaar nog onder de naam ‘de Ouwe Kuyp’, maar al snel werd er gekozen voor een naam waar Piet en Loes meer ideeën op los kunnen laten; ‘Herberg Sint Petrus’. Genoemd naar de buurman; de eeuwen oude Petruskerk en uiteraard de doopnaam van Piet…Petrus. Met een open keuken, nog vrij uniek in die tijd, een kerkelijk inrichting, waar de biechtstoel, preekstoel en kruisweg niet ontbreken, wordt de Petrus bekend in heel de omgeving.
2002
Wout, Jop en Freek werken inmiddels al jaren regelmatig in de zaak. Wout en Jop studeren nog en werken uitsluitend parttime in de zaak. Freek zit inmiddels op De Rooi Pannen en volgt er een opleiding tot kok. In 2002 komt de buurman te koop. Niet de kerk, maar speelgoedwinkel ‘Pompie’. Met de bedoeling dat Freek er uiteindelijk voor zichzelf kan gaan werken, beginnen Piet en Loes 'Taverne Paulus'. Een gezellige bistro met een grote centrale bar en daarin een fraaie open keuken.
2005
Restaurant Dalan, destijds nog een huurpand, komt te koop te staan. De zonen werken nog steeds in de zaak en zijn allen inmiddels afgestudeerd. Dalan wordt gekocht en na een aantal jaar omgedoopt tot 'Restaurant Het Landgoed'. Waar Wout doorgroeit binnen St. Petrus en hier te zijner tijd de leiding op zich heeft genomen, doet Jop dit bij Het Landgoed en Freek bij Taverne Paulus.
2011
Het gezegde; ‘buurmans grond komt maar eens te koop’ gaat hier niet op. Kledingzaak 'De Suite' komt vrij en de zonen, die inmiddels de dagelijkse leiding over de bedrijven hebben, kopen het pand. Hier komt ‘De Suite’; een modern ingerichte borrel- en lounge bar voor gezelschappen tot 80 personen.
2016
Vader Piet, die inmiddels al enkele jaren niet meer dagelijks actief betrokken is bij de bedrijven, krijgt de kans om voor een laatste keer voor zichzelf te beginnen. Het bloed stroomt immers waar het niet gaan kan. De volgende buurman dient zich aan: Restaurant ‘Pieter Bruegel’ wordt omgedoopt tot ’T Podium; een gezellig muziekcafé waar wekelijkse live muziek centraal staat.
1e Activiteitendag
woensdag 2 mei 2018
Onze gastheer Egbert Stellinga heette ons op woensdag 2 mei 2018 welkom op onze eerste activiteitendag in Esbeek in Huize Rustoord. De eigenaar, Ad de Bruijn, is een goede bekende van Guido, die vaak met hem heeft hardgelopen. En dat deed Ad niet onverdienstelijk volgens eigen zeggen van Guido. We bevinden ons op het prachtige Landgoed "De Utrecht".
In de jaren twintig van de vorige eeuw werd Huize Rustoord gebouwd voor het personeel, als vakantieverblijf, van de levensverzekeringsmaatschappij "De Utrecht". Familie de Bruijn heeft met een nauwgezet uitgevoerde restauratie de "Grandeur" uit de vorige eeuw weer nieuw leven ingeblazen. Sinds 2002 vormt de kunstgalerie een precieze en perfecte harmonie met het hotel-restaurant. Op de binnenplaats hebben we bezichtigd het kunstwerk ‘Menorah Monumental’ van de Spaanse surrealist Salvador Dali, wat in het verleden eerder aan een kunsthandelaar in Parijs is verkocht voor 80.000 euro. De waarde werd toen geschat op 150.000 euro. Salavador Dalà ontwierp het kunstwerk als symbool voor vrede en verlichting: het moet de geesten van alle mensen verlichten, zodat zij in vrede kunnen samenleven.
Dit leek ons een goed uitgangspunt waarmee we deze dag zijn gestart om op basis van geocaching een prachtige route te gaan lopen met heel veel inspiratie. De route betrof een stukje op basis van de Andreas Schotel wandelroute (3,5 of 10 km) die voert langs werkplekken van de kunstenaar, het zomerverblijf “de Schuttel” en wat zeker een aanrader is voor zowel wandelaars als kunstliefhebbers. Langs de route zijn op schildersezels diverse afbeeldingen van Schotels etsen geplaatst en kunstenaar Hannes Verhoeven laat met zijn levensgrote sculpturen een aantal van deze etsen als het ware tot leven komen. Onlangs is in het Arnoldspark op landgoed de Utrecht een bijna 6 meter hoge beeltenis van Schotel verrezen, waardoor men een heuse “ontmoeting met de meester” heeft.
De lunch hebben we in een stralend zonnetje genuttigd in den Bockenreyder. Voor degenen die den Bockenreyder niet kennen: Ons herbergske (waor nog zand op de vloer gestrooid wordt, net als vrûger) is uniek gelege op landgoed “De Utrecht”, vlakbè de venne en midde in de bosse. Tisser goed en vurral schôôn. De natuur in al zun bonte kleure. Ge kunt hier fèèn wandele, fietse en ôk perdrije, as goe èège perd meebrengt. En ge kunt lekker ötruste op ons grôôt terras of bij ut knapperend vûrke van dun openhaard.
Aan het begin van de middag werd de geocachingstocht voortgezet, en hebben we uiteindelijk met een beetje hulp van Egbert, en op basis van de GPS, 'de schat' gevonden.
We hebben daarna op het grote terras op Huize Rustoord nog een glaasje gedronken en Resie heeft een sculptuur in de vorm van een teckel gekocht, geschilderd door Yuri Nagelkerke, zoon van de zeer bekende schilder Louis Nagelkerke. Louis Nagelkerke is op 3 februari 1949 geboren in Eindhoven en heeft de opleidingen in ceramiek , etaleren, tekenen en schilderen genoten. Hij is bekend geworden, in de jaren 80, door het tekenen van vele trefzekere portretten. Mystiek en sfeer zijn kenmerkend voor zijn schilderijen. Zijn inspiratie betreft vaak de Oosterse mens. Muzikanten, dansers en danseressen, in het bijzonder de mensen van het mooie eiland Bali. Maar ook mensen uit het theater zijn vaak zijn modellen. Louis is een veelzijdig kunstenaar en nooit zonder inspiratie of nieuwe ideeën. Yuri Nagelkerke is een kunstenaar die een passie heeft voor muziek. Niet alleen verzamelt hij jazzrock en filmmuziek, ook in zijn schilderijen is steeds muziek terug te vinden. Soms zeer letterlijk door voorstellingen van muzikanten en ronddwarrelende muzieknoten. Vaker nog door een, figuurlijk, vrolijke noot op schilderijen met bloemen of vissen. Op andere doeken vinden we een wat zwaardere toets in de vorm van afgodsbeelden en engelen. Zijn stijl is zeer expressionistisch en hij gebruikt heldere, frisse kleuren in zijn gestileerd, figuratieve werk. Veel mensen die zijn werk bekijken, zien veel liefde en passie terug die hij in zijn werk stopt. Yuri heeft, hoewel hij pas sinds 2000 op doek schildert, reeds drie succesvolle exposities gehad. Een eerste in Theater Het Klein te Eindhoven. Kort daarna een expo met 38 schilderijen bij de Bijenkorf in diezelfde stad. En recent bij Galerie Het Schilderspaadje in zijn woonplaats Reusel. Yuri's motto: van het leven genieten en (dus) zoveel mogelijk schilderen.
Het was een zeer geslaagde eerste activiteitendag, en een volgende staat al in de steigers. Vanuit de hele groep heel veel dank aan Egbert, wij hebben zijn steun en professionele begeleiding als zeer plezierig ervaren. Ook het personeel van Huize Rustoord was buitengewoon vriendelijk en zij stelden ons in de gelegenheid alle vertrekken te bezichtigen. Zij hebben via ons aan Egbert (Egbert had de groep al verlaten) de vraag voorgelegd of hij met hun contact wil opnemen. Dit nadat wij zeer enthousiast hadden verteld over de geocachingstocht die we die middag hadden gelopen. Dus Egbert als je wilt, de liefhebbers melden zich aan. Graag contact met Huize Rustoord!
De Schuttershof, waar Egbert de trotse (mede-)eigenaar van is, hebben we niet meer bezocht, we waren teveel onder de indruk van alle bezienswaardigheden in Huize Rustoord.
Waarom heeft Esbeek een museum van de Rotterdamse kunstenaar Andreas Schotel?
Bron: BD 30-08-2018 Gerrit van den Hoven
In Esbeek houden ze van aanpakken. Toen het enige dorpscafé dreigde te verdwijnen, staken de dorpelingen de koppen bij elkaar. Ze richtten de coöperatie Esbeek op en kochten in 2007 gezamenlijk café Schuttershof. "Er is een sterke sociale band tussen de dorpsbewoners.", zegt Piet Verhoeven. De Esbekenaar is voorzitter van De Vrienden van Andreas Schotel, een stichting die in 1981 werd opgericht, niet lang voor de dood van de kunstenaar in 1984. Schotel, in 1896 in Rotterdam geboren, bivakkeerde elke zomer twee tot drie maanden in Esbeek. In de bossen bewoonde hij met vrouw en dochters een klein huisje: De Schuttel. Niet meer dan een hut waar hij later nog een slaapkamertje aanbouwde,
Schuttel
Schotel kwam bijna honderd jaar geleden voor het eerst in Esbeek. Later kreeg hij van de rentmeester een houten huisje in het bos toegewezen.
Uiteindelijk zou hij daar zestig jaar lang zijn zomers doorbrengen. De boerenbevolking van Esbeek keek aanvankelijk vreemd tegen hem aan. Een kunstenaar, niet katholiek, met een grote bos haar én ook nog eens communist.
In Rotterdam tekende en schilderde hij havenarbeiders en bootwerkers, in Esbeek boerenknechten en bosarbeiders. Maar langzaamaan ging Schotel bij Esbeek horen. Hij haalde melk en andere zaken bij de boeren en raakte bevriend met de dorpsonderwijzer die hem af en toe opdrachten gaf. Zo maakte hij illustraties voor de schooldiploma's. De huisarts en anderen begonnen zijn werk te kopen. Eind jaren zeventig kregen enkele Esbekenaren, onder wie Verhoeven, het idee om schetsen van Schotel aan te schaffen. Immers, de kunstenaar vereeuwigde al tientallen jaren de boeren en het boerenleven in en rond het dorp. De landbouw en het landschap veranderden rap, de schetsen en etsen van Schotel lieten een wereld zien die de Esbekenaren steeds meer zagen verdwijnen.
De net opgerichte stichting Vrienden van Schotel kochten etsen van de Rotterdammer en leenden die uit aan dorpsbewoners. Er kwamen Schotelavonden, speciale avonden waarop dorpsbewoners onderling werk ruilden. Schotel was daar zelf vaak bij aanwezig.
In 1984 stierf Schotel in Rotterdam. Zijn weduwe Mies en zijn leerlinge en minnares Leen Rademaker kregen het beheer over zijn werk. Toen Mies in 1991 overleed, sprong Rademaker in. Ze richtte in Rhoon een museum in met werken van Schotel. "We hebben altijd contact met haar gehouden. Toen ze problemen kreeg met haar gezondheid en het niet meer kon bijhouden, besloot ze het werk na te laten aan onze stichting", zegt Verhoeven.
Etspers
Het werk werd eerst ondergebracht in Oisterwijk. Maar nadat het café in Esbeek was gerestaureerd, werd de achterzaal ingericht als Schotel-museum. In 2009 ging het open. Met in de collectie 2500 etsen, aquarellen, en houtsneden plus de etspers en andere bezittingen van Schotel. Ook de Schuttel bleef behouden, al kreeg het huisje een andere plek, een paar meter verderop.
Het werk en met name de schone etsen van Schotel -zijn specialiteit- mogen best gezien worden. Met Peter Thoben, oud-directeur van Museum Kempenland in Eindhoven, kwam er een echte deskundige die het werk uitzocht en exposities en publicaties maakt. Maar een Van Gogh is Schotel niet, beseffen ze in Esbeek. En hoe hou je een museum interessant? Dus bedachten ze wat. Piets zoon Hannes (1984) is kunstenaar en maakte beelden voor een beeldenroute langs de akkers en velden rond het dorp. De route begint al direct midden in het dorp. Vlakbij de Schuttershof staat een beeldengroep: een boerenpaar met een kind dat op de tram naar Tilburg staat te wachten.
Iets buiten het dorp komt de wandelaar in een weiland een beeldentuin tegen, gevuld met beelden van Rotterdamse kunstenaars. Wie verder wandelt ziet net buiten het dorp in een bosperceel direct het roodgeverfde huisje waar Schotel verbleef. Het staat dus niet meer op de originele plek maar heeft binnen nog wel de originele spullen van de kunstenaar. Een piepklein slaapkamertje met twee stapelbedden, een tafel met een paar stoelen, een fornuis waar gekookt werd.
De wandeltocht voert verder langs tweeboerinnen in Zeeuwse klederdracht die in een weilandje aan het hooien zijn, een boer met een ploeg en een paard langs het veld. Bij een meer staan drie baadsters. Allemaal polyester beelden die Hannes Verhoeven maakte op basis van etsen van Schotel. Soms staat er ook een schildersezel langs de weg met een afbeelding van een werk dat Schotel juist op die plek vervaardigde. De kunstenaar is zelf bij huize Rustoord vereeuwigd als een enorme reus, staand achter zijn ezel.
Melkfabriek
Maar er is ook vernieuwing. Tijdens de tocht kom je een flink stuk buiten het dorp langs Hannes Verhoeven die aan het werk is aan een beeld. Niet met een ets of aquarel als voorbeeld maar een door Hannes Verhoeven bedacht concept: De Melkfabriek. Het is gebouwd op een stalen frame en een trap voert de bezoeker naar het binnenste van de koe, met uitzicht op het dorp. Een gigantische hoeveelheid kleine houten latjes vormt de huid van het beeld. Hannes bouwt het met hulp van vrijwilligers.
Het beeld geeft de mechanisering bij de melkveehouderijen weer, "Niet direct iets wat Schotel schilderde, maar de mechanisering in de landbouw was een thema wat hem zeker bezig hield", zegt Verhoeven. "Van binnen wordt het een soort melkfabriek met draaischijven waarmee je van alles in gang kunt zetten", vult Hannes aan.
In september moet het beeld klaar zijnen een nieuwe impuls geven aan de beeldenroute en de Schotel-activiteiten in het dorp. "Maar we houden het low profile. Er is niks opgeklopt, geen poeha", zegt Piet Verhoeven.
En groots wordt het. Rondom de stalen constructie, die sinds enkele weken al in het weiland staat, wordt de komende tijd met betondraad een reusachtige koe vormgegeven. Daarna begint een heus monnikenwerk: het aanbrengen van de 'huid' van de koe. Vrijwilligers gaan 12.000 eikenhouten latjes dakpansgewijs over elkaar schroeven. Zo wordt niet alleen het kunstwerk zelf, maar ook de vijf maanden durende constructie ervan een ware bezienswaardigheid.
Langs de 10 kilometer lange Andreas Schotel wandelroute staan al twaalf kunstwerken, geïnspireerd door het werk van de Rotterdamse kunstenaar Andreas Schotel. Mede dankzij deze route is Hilvarenbeek momenteel genomineerd voor de titel Wandelgemeente van het Jaar 2018, een verkiezing van de Wandelkrant
Museum Andreas Schotel
Andreas Schotel (1896-1984) kwam voor het eerst in Esbeek tijdens de Eerste Wereldoorlog toen hij als militair in Goirle en Baarle-Nassau was gelegerd. Hij was gespecialiseerd in de mede door hem ontwikkelde techniek van de schoongedrukte ets, waarbij zelfgebrande lak wordt gebruikt in plaats van inkt.
Het Andreas Schotel Museum is gevestigd in de huiskamer van café Schuttershof, Dorpsstraat 2 in Esbeek. Het is geopend van dinsdag tot en met zondag, tussen 11.00 en 16.00 uur. Bij Schuttershof zijn plattegronden verkrijgbaar van twee wandelroutes, een van 3 en een van 10 kilometer, die voeren langs plekken waar hij gewerkt heeft.
Mijn burn-out heeft mij aanleiding gegeven om mijn leven op een andere manier in te richten. Burn-out, bore-out en overspannen zijn, wijzen namelijk op een langdurig niet te hebben gevolgd van 'wat werkelijk uit je komt' of wat werkelijk bij je past. Het wijst op het meedoen aan patronen en in stand houden van patronen die uiteindelijk zelfdestructief blijken. Omdat ik mij hiervan niet bewust was, heeft het geleid tot een staat waarin ik eigenlijk even niet meer wist wat te doen. Mijn ‘systeem’ heeft nu heel duidelijk een signaal gegeven om te stoppen met wat ik aan het doen was. Heeft dus niets te maken met het gezin van Brakel waar mijn broer in een mail eerder naar verwees. Ik hoef niets uit het verleden 'op te ruimen'. Zij die denken te weten, denken te weten....
Ik moet enkel het hedendaagse anders inrichten!
Zo heb ik binnen mijn werk ruimte gecreëerd om makkelijker ‘nee’ te kunnen zeggen. Ik kies zelf een rustige werkplek om te werken, en wanneer het genoeg is dan is het ook genoeg. De organisatie geeft hierin aan dat, ik mezelf al voldoende heb bewezen en meer hoeft niet. Privé heb ik ook de ruimte opgezocht en per mail heb ik mijn familie en vrienden in dit traject op de hoogte gehouden. En ja, ik heb in eerste instantie aan mezelf gedacht en gewerkt. Met succes! Gedurende deze persoonlijke worsteling is mij in ieder geval een ding heel duidelijk geworden, met name dat ik het niet alleen kan, dat ik anderen nodig heb en vooral dat ik me geborgen wil voelen bij degenen met wie ik een familie- of een vriendschappelijke band heb. Dat is de reden dat ik nu een initiatief wil nemen om de natuurlijke band die er nog steeds is, op zijn minst te borgen en, zo mogelijk, te versterken. Deze wens bracht mij op het volgende idee, namelijk om in de contacten een andere vorm te introduceren. Uiteindelijk hou ik veel van iedereen en ik ervaar het als fijn, momenten te hebben om samen te zijn.
Daarom deze uitnodiging voor de eerste activiteitendag.
Deelnemers kunnen bestaan uit:.
Gezinsleden uit de families van Brakel, van Bavel met partners en (klein-)kinderen;
Deze activiteit zal een start zijn van een activiteitencyclus (1-2 x per jaar).
De eerste activiteit zal plaatsvinden op woensdag 2 mei a.s. om 10:00 uur.
Er is voor ons speciaal een geocachetocht gemaakt van ongeveer 10 kilometer waarin 13 waypoints gemaakt en gezocht moeten worden. De activiteit zal starten op Huize Rustoord, Lage Mierdseweg 17, 5085 NC Esbeek, 013-5167000, waar Egbert Stellinga, onze gids, een kleine uitleg zal geven over wat we gaan doen en hoe eenieder daarin kan participeren. Na een kopje koffie, eventueel met gebak, genuttigd te hebben gaan we samen, met de auto, naar de startlocatie.
Tijdens de tocht komen we vlak langs den Bockenreyder, Dunsedijk 3, 5085 ND Esbeek, 013-5169248, waar we, rond 13.00 uur van een lunch gaan genieten. Daarna hebben we nog ongeveer een uur nodig om de tocht af te ronden. We kunnen vervolgens afsluiten en evalueren in Schuttershof, Dorpsstraat 2, 5085 EG Esbeek, 013-5169242, waarna ieder, rond 15.00 uur, weer zijns weegs kan gaan.
Bij zeer slecht weer zal de activiteit geen doorgang vinden. Een nieuwe datum wordt voorgelegd.
Bij interesse om aan deze dag deel te nemen, laat het weten, geef aan met hoeveel personen je wilt komen. Consumpties en lunch komen voor eigen rekening en kunnen aldaar afgerekend worden.
Gemaakte foto’s tijdens deze activiteit zullen op deze website in een fotoalbum geplaatst worden.
Uitgebreide informatie over het spel geocaching kan ieder vinden op de site: http://www.geocaching.nl/.
Ook wil ik hierbij de suggestie doen, als ieder het daarmee eens is, om een afspraak te maken om de organisatie voor een volgende activiteit te rouleren. In de evaluatieve bijeenkomst in Schuttershof kan daarover een afspraak gemaakt worden.
REACTIES:
Super gedaan! Heel mooi. Ik verwacht positieve reacties.
Wij gaan mee!
Groeten, Toos en Guido
Maak jouw eigen website met JouwWeb